Blogs

Medicine for Business: al acht jaar passie voor datagedreven zorg

Geschreven door Medicine for Business | April 14, 2025

In april 2025 bestaat Medicine for Business acht jaar. Dat is uiteraard een mooi moment om terug te kijken naar de afgelopen jaren. Maar wij kijken vooral vooruit, want dit moment is voor ons veel meer dan ‘zomaar’ een jubileum. Het markeert de overgang naar een nieuwe fase van ons bedrijf, waarin we voor zorgorganisaties nog meer impact met data willen maken.

Wat we hebben bereikt

Elo Bosma is in 2017 de reis van Medicine for Business gestart vanuit een visie op datagedreven zorg. “Dit was het moment dat massaal gebruik van data in opkomst was in de zorg, maar de echte waarde van zorgdata nog niet was ontdekt of ontgonnen. Ik ben begonnen met Medicine for Business om te helpen dat probleem op te lossen. We hebben inmiddels veel zorgorganisaties geholpen en een mooie groei doorgemaakt als consultancybedrijf. Maar een concrete, meetbare bijdrage aan de zorg leveren was lastig omdat je als consultants vaak voor specifieke deelvragen wordt ingezet.”

Focus voor meer impact

Omdat Medicine for Business nog meer impact wil maken, zijn er vorig jaar een aantal duidelijke keuzes gemaakt. We hebben volledige focus op datagedreven werken in de zorg. Om dat mogelijk te maken leveren we een beheerd dataplatform voor zorgorganisaties op basis van Microsoft Fabric.

Elo Bosma: “Het dataplatform draait in de eigen infrastructuur van de klant en naast de implementatie verzorgen wij het technisch beheer. Dat betekent ook dat we een ander type organisatie moeten neerzetten: van consultancybedrijf worden we een managed services provider. Onze consultants zetten hun expertise in voor innovatieve projecten, en ondersteuning en implementatie van het platform.”

Ontwikkeling van de organisatie: nieuwe CEO

Om deze transitie succesvol door te kunnen voeren is Robbert Voogdgeert gestart als de nieuwe CEO van Medicine for Business. Elo Bosma gaat in zijn nieuwe rol als Chief Strategy Officer onze propositie en productstrategie verder vormgeven.

Elo Bosma: “Ik wil in deze nieuwe fase niet meer de primaire persoon zijn om de operatie aan te sturen. Ik kom vanuit de zorg, ik snap de zorg en kan heel goed zien wat er op ons afkomt. In deze meer strategische rol kom ik nog meer in mijn kracht. Ik wilde een sterk team om me heen om deze nieuwe fase in te gaan en als CEO gaat Robbert leiding geven aan de operatie. Onze samenwerking verloopt heel prettig, we begrijpen elkaar. Hij is zakelijk, professioneel en hij heeft ervaring met managed services.”

Robbert Voogdgeert: “Medicine for Business is een mooi, ambitieus bedrijf met een geweldig team data- en analytics-specialisten. We staan aan de vooravond van grote ontwikkelingen rond datavoorziening. Naast ontwikkelingen zoals EHDS, Health-RI en CumuluZ zijn zorgorganisaties steeds meer zorgstandaarden aan het omarmen zoals OpenEHR, FHIR en OMOP. Daarvoor – en voor de toepassing van AI – hebben zorgorganisaties een dataplatform nodig.

Met onze visie, focus en dataplatform op basis van Microsoft Fabric vullen wij die behoefte in, en lopen wij voorop in de innovaties op dit gebied. Daar zit ook het verschil met een aantal grote spelers in de markt: die bedienen alle sectoren. Wij zeggen: wij zijn de zorg, wij helpen de zorg. Dat zit in ons DNA ingebakken en daar ligt onze volledige focus.

Ik kijk er naar uit om samen met Elo de organisatie te laten groeien tot dé partner voor zorgorganisaties die willen innoveren en transformeren met behulp van data. Met de drive en ambitie van een start-up, en de ervaring en professionaliteit van een scale-up.

Of zoals wij dat zeggen: Data with purpose. Impact with care.”